– Dagens företag behöver visa hur de bidrar till samhället! Det ställs högre krav än bara det ekonomiska. Det finansiella är viktigt, absolut, men du behöver också visa hur du bidrar på andra sätt, i ett större sammanhang.
Det säger Svetlana Sabelfeld, forskare och lärare inom hållbar redovisning och medförfattare till boken Redovisning för hållbarhet.
Företag som uppfyller två eller alla tre av följande villkor, under båda de två senaste räkenskapsåren, ska upprätta en hållbarhetsrapport:
· Medelantalet anställda har varit mer än 250 personer.
· Den redovisade balansomslutningen har varit mer än 175 miljoner kronor.
· Den redovisade nettoomsättningen har varit mer än 350 miljoner kronor.
Skyldigheten att upprätta en hållbarhetsrapport gäller för räkenskapsår som inleds den 1 januari 2017 och senare.
Hållbarhetsrapporten kan utformas på två sätt:
· som en del av förvaltningsberättelsen
· som en separat bilaga skild från årsredovisningen.
Hållbarhetsrapporten ska ge läsaren förståelse för verksamhetens konsekvenser på följande områden:
· miljö
· sociala förhållanden
· personal
· respekt för mänskliga rättigheter
· motverkande av korruption.
· Ta fram hållbarhetsrapporten
Oavsett om hållbarhetsrapporten är en del av förvaltningsberättelsen eller en separat rapport bör företaget ta fram den samtidigt som övriga delar av årsredovisningen. Om hållbarhetsrapporten är en separat bilaga som publiceras någon annanstans ska det finnas en hänvisning dit i förvaltningsberättelsen.
Lämna hållbarhetsrapporten tillsammans med årsredovisningen till revisorn. Revisorn ska skriva ett yttrande om att rapporten har upprättats.
Hållbarhetsrapporten behöver ingen egen underskrift.
Under de senaste åren har kundernas och myndigheternas krav på hållbarhet fått företag att se över sin påverkan på miljö och människor. Att prioritera hållbarhetsarbetet har blivit allt viktigare för de som vill attrahera nya medarbetare och kunder.
Som alla affärsstrategier måste en hållbarhetsstrategi förankras i hela organisationen.
Man behöver bygga upp en medvetenhet om att ett eftersatt hållbarhetsarbete riskerar att ställa företaget inför finansiella konsekvenser, både i form av förlorade affärer och medarbetare.
För att hållbarhetsarbetet inte ska stanna vid en önskan måste det strategiska hållbarhetsarbetet bli en del av företags visionen och integreras i affärsstrategi och styrdokument.
Så förutom att förankra arbetet och göra hållbarhet till en del av affärsstrategin så måste ni skapa en tydlig struktur för arbetet. Det medför att ni behöver ha koll på era inköp, nyckeltal och mål. Detta ser vi på Recounting som vår viktigaste uppgift. Att hjälpa företag att göra mer hållbara inköp och att enkelt kontrollera sina nyckeltal. Samt de företag som vill ligga före i utvecklingen, förbättra sitt varumärke och attrahera kompetens.